Ноября 2018 Декабря 2018
По Вт Ср Че Пя Су Во
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

7 клас Заняття об'єднання за інтересами "Мій рідний край"

Вчитель: Самойленко Н.Г.

 

Тема: Багатство надр нашого краю

Мета: поглибити знання учнів з мінералогії, актуалізувати знання про корисні копалини і особливості їх розміщення на території Дніпропетровської області; формувати екологічну культуру учнів, бережне ставлення до природних ресурсів;розвивати пізнавальний інтерес до теми, вміння працювати з різноманітними джерелами  інформації;виховувати любов до рідного краю та творчу особистість учнів.

 

Методична мета: використання прийомів діяльнісного навчання для формування стійкої мотивації до раціонального природокористування.

 

Збиратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Генріх Форд

Хід заняття

І. Організаційний момент:

Вчитель. Поет сказав:

Вважай ти втратив той день,

В який не посміхнувся

Покажіть, будь ласка, діти, за допомогою сигнальних карток, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на заняття (червона– прекрасний настрій, синя – гарний, зелена - задовільний, чорна – поганий настрій).

Прийом. «Розминка «Закінчи речення одним словом»

Вправа «Я бажаю всім». Кожний по черзі закінчує фразу «Я бажаю всім...»

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Вчитель.

Девізом нашого заняття я вибрала слова Генріха Форда

Збиратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Так, як ми з ви відвідуєте об'єднання за інтересами  краєзнавчо-туристичного напряму, то сьогодні ми здійснимо віртуальний туристичний похід.

 

Прийом. «Мозковий штурм»

Питання: Як ви гадаєте, що ми називаємо туристичним походом?

Туристичний похід – це подорож з активним способом переміщення у віддалених від міста районах, яке здійснюється з пізнавальною, оздоровчою, дослідницькою метою.

Питання: Хто ж такі туристи?

Туристи – це люди, які подорожують по країні та за її межами з метою відпочинку, а також з пізнавальною, оздоровчою та дослідницькою метою.

Всіх учасників походу повинно об`єднувати дружба і єдність поставленої мети. Туристи у поході виконують правила. Я хочу познайомити вас з «Пам`яткою туриста».

Пам`ятка туристу

День походу – свято в нас – це раз!

Тільки добрі слова у нас – це два!

Бути завжди попереду – це три!

Жити з всіма в дружбі, мирі – це чотири!

Ніколи не сумувать – це п`ять!

На привалі відпочивать – це шість!

Бути уважним до всіх – це сім!

Бути завжди у нормальній вазі – це вісім, дев`ять, десять!

 

Заздалегідь ми готувались до нашого походу, складали маршрутний лист по підкоренню вершини , розподілили обов`язки: об`єдналися в групи, кожна з яких підготувалася до подорожі.

А допоможуть вам у підкоренні вершини не фізичні сили, а сила розуму, сила ваших знань.

Підкорення вершини

Тільки тими туристами можливе,

Хто працює по карті і виконує завдання

Тож в путь! Щасливого вам старту!

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Зупинка 1. Прийом «Закодоване слово»

Слово

5

8

1

9

4

0

6

2

7

8

3

 

Ключ

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

а

н

о

я

р

м

л

г

і

е

 

(Мінералогія. Це поняття латинського походження: minera – «камінь»,  logos – «наука».

Мінерали – природні тіла, досить однорідні за хімічним складом і властивостями.

Гірські породи – сполучення в земній корі кількох мінералів, або скупчення одного з них у великій кількості.

 

Гірські породи

 

Магматичні                                  Осадові                               Метаморфічні

(Граніт, золото,                        ( кам'яне вугілля,                   ( графіт, алмаз,

залізна руда)                             кам'яна сіль, глина)                мармур)

 

Зупинка 2. Прийом «Дерево рішень»

Вчитель. Свій похід ми здійснюємо восени. А хто знає вірш про осінь?

( Виступ учнів.)

На своєму шляху ми зустріли осіннє дерево, давайте полюбуємося останніми жовтими листочками. А ці листочки чарівні, на них написані мінерали, або гірські породи. Вам необхідно зірвати листочок , знайти в колекції гірську породу і коротенько дати її опис.

  1. Граніт – гірська порода, колір сірий, рожевий, значна твердість. З граніту споруджують пам'ятники, використовують на будівництві.
  2. Кварц- мінерал, колір молочний, білий, димчастий, має значну твердість.
  3. Пемза – ця гірська порода має багато пустот, вона легка тане тоне у воді. Використовують, як шліфувальний матеріал та на будівництві.
  4. Вапняк – гірська порода; колір білий, жовтуватий, твердість незначна, складається з кальциту. Використовують у будівництві та удобренні полів.
  5. Глина – гірська порода білого, жовтого, червоного, синього, зеленого кольорів. З водою утворює в'язку речовину. Це будівельний вогнетривкий матеріал, сировина для гончарних виробів.
  6. Кам'яна сіль – мінерал, колір білий, твердість незначна, на смак солоний, розчинний у воді. Продукт харчування.
  7. Мармур – гірська порода, колір білий, сірий, рожевий, зеленуватий, синій, твердість значна. Використовують у     будівництві та для виготовлення скульптур.
  8. Кам'яне вугілля – гірська порода, колір чорний, блискучий, крихкий, добре горить.
  9. Графіт – мінерал темно-сірого кольору, крихкий, використовують для стержня олівців, у видавничій справі. Перекладається з грецької – « той, що пише».
  10. Крейда – гірська порода білого кольору, крихка, утворена залишками давніх молюсків. Використовується у школі для написання на дошці та в будівництві.

 

Зупинка 3. Прийом « Розгадай ребус»

Робота в парах

Перед вами рисунок, на якому подано символи корисних копалин. Деякі з них знайти не просто. І все-таки спробуйте знайти всі корисні копалини та відповісти на питання.

  1. Скільки на рисунку символів корисних копалин?
  2. Запишіть назви цих корисних копалин, попередньо поділивши їх на три групи за характером використання в господарстві.

 

 

 

Привал  туриста (релаксація)

Після перших 15-20 хв. подорожі рекомендується привал в походах, щоб підігнати спорядження, відпочити, випити води та інше.

Сідайте зручно і заплющить очі. Двічі, або тричі глибоко вдихніть і видихніть…

Відчуйте прохолоду і свіжість повітря, вмостіться на м`якій зеленій травиці. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно влаштувалися. Все тихо і спокійно, тільки чути шелест старого дуба та спів пташок. Хай  ваші думки перенесуть вас у таке місце, де б ви почувались щасливими. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь – яке диво…(30 сек) Тепер ви знову під розлогим дубом. Потягніться, випростайтеся і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними і готовими продовжувати нашу подорож.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Вчитель. Надра є частиною земної кори, що розташована під поверхнею суші та  дном водойм, в межах якої видобуваються корисні копалини. Багатство надр – як людська доля: може бути щасливою, а може й ні…

Дніпропетровська область є унікальною за розмаїттям і запасами корисних копалин. Про багатство надр нашого краю, його унікальні родовища відомо далеко за його межами. В надрах області виявлено 302 родовища і близько 950 рудопроявів; видобувається 39 видів мінеральної сировини. За розрахунками професора В.П. Руденка, забезпеченість мінеральними ресурсами Дніпропетровської області в порівнянні з загальнодержавним рівнем більша ніж втричі.

Готуючись до сьогоднішнього заняття ви об'єдналися в групи і готували повідомлення по видам корисних копалин, які є в Дніпропетровській області.

Під час виступу групи прикріплюються умовні позначки на картосхему. А всі інші позначають розміщення корисних копалин на своїх контурних картах.

Зупинка 4. Паливні корисні копалини.

Випереджаюче завдання. Прийом «Умілі картографи»

І група

Зупинка 5. Рудні корисні копалини.

Випереджаюче завдання. Прийом «Умілі картографи»

ІІ група

 

Зупинка 6. Нерудні корисні копалини.

Випереджаюче завдання. Прийом «Умілі картографи»

ІІІ група

Зупинка 7. Охорона надр.

Робота в групах (об'єднання в групи)

І група

У районах, де здійснюється видобуток корисних копалин, залишаються кар'єри, терикони, відвали. Вони займають великі площі родючих земель. Необхідно дотримуватися  правил екологічної безпеки під час та після видобутку корисних копалин.

-         Запропонуйте і замалюйте, як змінити так званий «місячний ландшафт» після розробки кар'єру.

ІІ група

Надмірне використання корисних копалин може призвести до повного їх виснаження або цілковитого зникнення. Тому необхідно економно використовувати всі види корисних копалин.

-         Запропонуйте і замалюйте, як можна повторно використовувати, породу корисних копалин.

 

V. Підбиття підсумків. Рефлексія «Туристичний рюкзак».

Отже, ми підкорили вершину,  наш туристичний похід завершено! Запишіть стисло відповідь на питання:

-         Що сподобалось на занятті?

-         Що нового дізнався?

-         Що ти візьмеш із собою для використання на уроках, у житті, для виконання домашніх завдань?

 

Папірці з відповідями складіть у рюкзак.

-         Відмічання найактивніших учнів.

-         Перевірка настрою.

 

VІ. Закінчення.

Усі ви стали учасниками цікавої подорож царством Мінералогії, скарби якого людина використовує в різних галузях своєї діяльності. Природа – найдивовижніша і найцікавіша книга, кожна сторінка якої неповторна, сповнена таємниць.

Вправа «Коло надій»

Стати в коло, одну руку покласти на плече товариша, іншу простягти до центру і покласти на руку сусіда, щоб утворилася гора із рук. Разом тричі сказати: «Ми можемо допомогти природі»